Topgolf

Hoe goed is 'Full Swing' seizoen 2? Dit zijn onze rapportcijfers (en wat vinden jullie?)

Het tweede seizoen van Full Swing, de documentaireserie die een unieke blik biedt achter de schermen van de internationale topgolfwereld, is sinds afgelopen week te zien op Netflix. Seizoen 1 werd over het algemeen lovend ontvangen. Is seizoen 2 nóg beter? Een recensie van aflevering 1 tot en met 4.

In de trailer van seizoen 1 van Full Swing zei de naar LIV Golf overgestapte Ian Poulter: "You picked a hell of a year to start following the PGA Tour." Voorafgaand aan de start van de eerste aflevering van seizoen 2 zegt Rory McIlroy met een besmuikt lachje: "Het is me wel een jaartje geweest in golf." Daar is niets aan overdreven, met eerst het aanhoudende conflict tussen de PGA Tour en LIV Golf en dan op 6 juni, totaal onverwacht, de aankondiging dat de PGA Tour en LIV de strijdbijl hadden begraven en naar een fusie gingen streven.

Oordeel

In de eerste twee afleveringen van seizoen 2 veel aandacht voor de verhoudingen tussen de topspelers op de PGA Tour en de ‘overlopers’ naar LIV. Aflevering 3, met Joel Dahmen en zijn caddie Geno in de hoofdrollen is, we verklappen het maar vast, een absoluut hoogtepunt. In aflevering 4 wordt Tom Kim van heel nabij gevolgd, de Koreaan die op 21-jarige leeftijd al drie toernooien op de PGA Tour wist te winnen.

Seizoen 2 van Full Swing beslaat net als het eerste seizoen acht afleveringen van elk ongeveer 45 minuten. GOLF.NL recenseerde vorig jaar seizoen 1 en gaf elke episode een rapportcijfer. Dat doen we nu weer, te beginnen met de eerste vier afleveringen. Hoe we aflevering 5 t/m 8 (veel Ryder Cup!) beoordelen, lees je vrijdagmiddag op deze site. We zijn natuurlijk ook benieuwd naar jouw oordeel (zie onderaan) dus laat weten wat jij vindt van Full Swing seizoen 2.

1: The game has changed

De voortdurende strijd tussen de PGA Tour en LIV Golf was natuurlijk een heerlijk cadeau voor de makers van Full Swing. Dat cadeau is gretig uitgepakt, misschien wel iets te gretig. Want in aflevering 1 wordt de animositeit tussen de LIV Golfers en zij die de PGA Tour trouw zijn gebleven soms wel heel dik aangezet.

Rory McIlroy geeft bij de Masters eerlijk toe dat hij hoopt dat het groene jasje niet gewonnen wordt door een LIV-golfer. Maar de Noord-Ier speelt ook gewoon een oefenronde met LIV’er Brooks Koepka. Daar wordt, in de wetenschap dat McIlroy en Koepka het prima met elkaar konden en kunnen vinden, met nogal overdreven verbazing op gereageerd. Het idee dat mannen als Koepka, Dustin Johnson, Cameron Smith en Bryson DeChambeau na hun overstap naar LIV niet meer goed genoeg zouden zijn om een toptoernooi als de Masters te winnen, is ook wat vergezocht.

Maar The game has changed, met Rory McIlroy als hoofdpersoon, stelt zeker niet teleur als eerste aflevering. De Noord-Ier steekt erg veel energie in het opkomen voor de PGA Tour. "Ik moet momenteel heel veel ballen in de lucht houden", zegt Rory. Hij probeert ook eindelijk weer eens een major te winnen. Dat lukt in de Masters niet, hij mist roemloos de cut. Mooi zijn de beelden in de lockerroom van Rory met zijn manager Sean O’Flaherty en caddie Harry. "Ik wil verdorie (ietwat te keurig vertaald… red.) majors winnen!"

Een maand later, als we Brooks Koepka op Oak Hill de beker in ontvangst hebben zien nemen bij het PGA Championship, zijn vijfde major, zegt McIlroy: "Er is nu iemand in mijn era die meer majors heeft dan ik." En dat steekt. Aan het slot van aflevering 1 feliciteert McIlroy bij het verlaten van Oak Hill Koepka. Die felicitatie komt 100 procent gemeend over, neemt McIlroy voor je in en maakt dat je hem een nieuwe majoroverwinning nóg meer gunt.

Cijfer: 8

2: The game has changed Part 2

"What the f*ck!" En dat uit diverse monden. Daarmee begint aflevering 2. Jay Monahan, CEO van de PGA Tour, en Yasir Al-Rumayyan, de man die alles bepaalt bij LIV, kondigen op 6 juni op zender CNBC gebroederlijk de plannen voor een fusie aan. Spelers en caddies zijn in schok. Ook Rory McIlroy, uitgegroeid tot het gezicht van de PGA Tour, lijkt compleet overvallen door het nieuws. Tijdens een persconferentie omschrijft de Noord-Ier zichzelf als ‘een geofferd lam’.

Dustin Johnson, een van de eerste overstappers naar LIV, lijkt alle commotie maar overdreven te vinden. DJ gooit bij zijn huis in Jupiter, Florida, een enclave voor topgolfers, de trossen los en vaart lekker weg op zijn boot. "Op het water is Dustin het gelukkigst", aldus zijn vrouw Paulina. Dat tweetal wordt voornamelijk gevolgd tijdens het US Open op de LA Country Club, maar die scenes voegen weinig toe.

Mooi zijn weer de beelden in de lockerroom, een plek waar spelers doorgaans afgeschermd worden. Aan de muur hangt een foto van de eerste majorzege van McIlroy, het US Open in 2011. "Be like that guy", zegt Rory als hij bij het verlaten van de lockerroom de foto even aantikt. Met ‘that guy’, doelt McIlroy ongetwijfeld op de onbevangen, jonge golfer die op weg leek naar toch minstens tien majoroverwinningen. Na het US Open op de LA Country Club staat hij nog steeds op vier.

We zien hoe Rickie en Rory troost zoeken bij elkaar

Wyndham Clark blijft McIlroy één slag voor. Rickie Fowler, de slotdag als gedeeld leider begonnen, grijpt ook mis. We zien hoe Rickie en Rory troost zoeken bij elkaar. Fowler krabbelt op uit een diepe vormcrisis. Thuis in, uiteraard een kast van een huis aan het water in Jupiter, Florida, zegt Fowler in het bijzijn van zijn vrouw Allison dat hij het lastig vindt te praten over zijn problemen op de golfbaan. Rickie komt in veel opzichten net zo over als Rory, sympathiek en authentiek.

Twee weken later wint Fowler de Rocket Mortgage Classic. In beeld verschijnt het bedrag dat hij incasseert, $ 1.584.000. Als je Fowler na zijn overwinning geëmotioneerd een zaal hoort toespreken, voel je dat geld er in dit geval totaal niet toe doet. Na twee afleveringen waarin het zo vaak over LIV en de dollars ging is dat een fijn sluitstuk.

Cijfer: 7,5

3: Mind Game

Wie geen traantje wegpinkt tijdens het kijken naar aflevering 3, of niet minstens een paar keer heel diep moet slikken, heeft het empathische vermogen van een out-of-bounds paaltje. Alles is raak in Mind Game, met in de hoofdrollen twee mentaal worstelende golfers en hun entourage.

Na zijn overstap naar de pro’s werd Wyndham Clark een gouden toekomst voorspeld, maar hij weet de hooggespannen verwachtingen niet waar te maken. Clark kleineert zichzelf voortdurend. "I suck. I stink." Joel Dahmen heeft het lastig met zijn nieuwe status als een van de populairste golfers op de tour. Dahmen, en zijn caddie Geno Bonnalie, schitterden met humor en zelfspot in seizoen 1 van Full Swing. Overal waar Dahmen gaat, willen de fans nu iets van hem.

Dat is lastig, maar als beroemdheid heel slecht spelen, vreet nog veel meer aan Dahmen. Hij oogt allesbehalve afgetraind en drinkt duidelijk meer dan goed voor hem is. Zijn vrouw Lona en Geno, die voor Dahmen veel meer is dan een caddie, doen er alles aan om Dahmen op het juiste pad te krijgen. De suggestie met een sportpsycholoog aan de slag te gaan wuift hij weg, vooral vanwege een slechte ervaring met een therapeut na het overlijden van zijn moeder.

Het hoogste cijfer dat we gaven in seizoen 1 was een 9. Mind Game verdient hoger

Clark en Dahmen verloren allebei op jonge leeftijd hun moeder. Op haar sterfbed zei de moeder van Clark: "Je bent heel speciaal, Wyndham, je gaat geweldige dingen doen in golf." Die geweldige dingen komen als Clark zich laat overhalen in zee te gaan met Julie Elion, een sportpsychologe die ongeveer de leeftijd heeft die de moeder van Clark nu zou hebben. Eerst wint hij het Wells Fargo,  een maand later volgt de grote zege in het US Open. Achter de green van hole 18 valt hij Elion in de armen. Clark heeft een metamorfose ondergaan, hij noemt zich ‘mentaal, emotioneel en fysiek nu heel sterk.’

Dahmen is het tegenovergestelde. Mind Game eindigt als Dahmen in een privévliegtuig zit met caddie Geno. Wat begint als weer een beetje dollen, eindigt in tranen, veel ‘I love you’s’ en de belofte dat Joel gaat praten met een sportpsycholoog. Als je dit zo leest komt het wellicht sentimenteel over, het tegenovergestelde is het geval. Het hoogste cijfer dat we gaven in seizoen 1 was een 9. Mind Game verdient hoger.

Cijfer: 9,5

4. Prove it

Na voltreffer Mind Game volgt Prove it, waarin Tom Kim centraal staat. Dat blijkt een beetje een miskleun van de makers. Op 21-jarige leeftijd wint Kim al voor de derde keer een toernooi op de PGA Tour. Heel knap, maar de Zuid-Koreaan portretteren als iemand die de potentie heeft een ‘global superstar’ te worden is wat voorbarig. Kim heeft zeker iets aanstekelijks, maar om een hele aflevering te dragen heeft hij onvoldoende bagage. Niet zo gek natuurlijk voor iemand van zijn leeftijd.

Kim is nog een beetje zoekende, soms letterlijk. Per ongeluk betreedt hij de Champions lockerroom bij de Masters. In Prove it, de titel is niet voor niets gekozen, wordt ook zwaar aangedikt dat Kim zich snel moet bewijzen in de majors, pas dan tel je echt mee. Met een geblesseerde enkel knokt de Zuid-Koreaan zich naar een fraaie tweede plaats in The Open op Hoylake. Dat is razend knap, maar echt drama voel je nooit.

Dat is het manco van deze aflevering. Kim werd op 15-jarige leeftijd al professional. “Ik had als kind weinig vrienden", laat hij zich ontvallen. Hoe was die jeugd dan? Wat heeft Kim gemist en moeten opofferen om al zo jong succesvol te zijn op de PGA Tour? Daar hadden we graag meer over willen weten.

Cijfer: 6,5

Wat vinden jullie?

Heb jij Full Swing al gekeken of ga je dat binnenkort doen? Wij zijn benieuwd wat je van de serie vindt. Wat vond je goed, wat beviel minder? Wat was jouw favoriete aflevering? En heeft Full Swing volgens jou de ingrediënten om niet-golfers enthousiast te maken voor de sport? Mail naar redactie@golf.nl.