Beleving en inspiratie

Top 5: iconische parels die je vast nog kent

Nu Nike en Tiger hun lange huwelijk hebben beëindigd, hebben wij in een sentimentele bui een top 5 van iconische golfclubs plus één ‘vreemd eend’ gemaakt. Vijf items die jouw golfleven misschien ook wel zo veel leuker hebben gemaakt.

1. Nike SQ Sumo driver

We zetten de SasQuatch Sumo2 driver (foto boven) op 1. Arbitrair, maar dit is in de geschiedenis van golf wel het meeste opvallende product dat Nike op de markt heeft gebracht. En de liefde tussen Nike en Tiger is tenslotte de aanleiding voor deze duik in het verleden. Maar prima ook als jij voor jezelf deze top 5 naar eigen believen 'husselt'.
We herinneren ons de dag – het moet ergens in 2006 zijn geweest - waarop we het ‘vierkante’ monster mochten testen maar al te goed. Bij de eerste klap op de driving range doken de andere golfers op de matjes verschrikt in elkaar. De SQ Sumo produceerde het geluid van een metalen honkbalknuppel. Bijna angstaanjagend, maar wat stonden we te glimmen en trotseerden we de boze blikken. Het was de tijd dat de merken elkaar de loef probeerden af te steken met een hoge MOI (Moment of Inertia), waardoor de club meer vergevingsgezind wordt.
Overigens was Tiger zelf niet zo’n fan van de Sumo-lijn, ook niet van de iets minder hoekige variant en hij speelde niet lang met die club in zijn tas.

Tiger driver sumo

2. Big Bertha

Big Bertha is natuurlijk een begrip in golf. Vooral de oudere spelers onder ons zullen bij het horen van de naam weer een beetje onrustig worden.
We vergeten maar even gemakshalve dat de naam is afgeleid van een verwoestend Duits kanon uit de Eerste Wereldoorlog.
Big Bertha werd in 1991 – toepasselijk – gelanceerd. Voor het eerst vergaapten golfers zich aan een driver die volledig uit roestvrij staal bestond. Het clubhoofd had een volume van 190 cm3, nog niet de helft van de drivers die nu in de meeste golftassen zitten, maar toen werd dat als kolossaal gezien. Toen die kop nog groter werd ,was de upgrade van de naam naar Great Big Bertha een logisch gevolg. Big Bertha werd ook de naam van een lijn golfclubs, die Callaway jarenlang op de markt bracht.

Big Bertha
Beeld: YouTube

3. Vokey wedge

Bob uit Canada is het brein achter een serie wedges die vandaag de dag door veel golfers van een heiligverklaring zijn voorzien. De man die ze daarvoor moeten danken is dus Bob Vokey.
In opdracht van Titleist ging Bob in 1997 aan de slag. Na acht maanden ‘fantaseren, ontwerpen en slijpen’ kwam hij uit zijn hok met een handvol prototypes, die hij tourspelers liet testen, van wie Andy Bean de eerste was. Met name de 56° sandwedge viel bij hem en vele anderen in de smaak. Sindsdien zijn de Vokey Design wedges niet meer uit het golfbeeld weg te denken. Bob zelf heeft inmiddels een plaatsje in de Canadese Golf Hall of Fame gekregen.

Vokey wedge

4. Scotty Cameron

Heb je het over de crème de la crème onder de putters, dan heb je het over Scotty Cameron. Het Classic 1 model was in 1993 de eerste van vele. Scotty overleefde in de jaren erna ‘easy’ alle futuristische ontwerpen van de concurrentie. Dat het prototype in zijn eerste levensjaar vier keer in de tas van een winnaar op de PGA Tour zat, deed het merk ook geen kwaad natuurlijk.
En toen Bernhard Langer vroeg in 1993 met een Scotty Cameron de Masters won, kreeg de lancering natuurlijk helemaal een boost. En dat Tiger Woods met een Scotty zo'n beetje alle grote successen behaalde, zal ook wel een beetje hebben geholpen.
Het ontwerp is simpel. Om niet te zeggen dat je een broertje van een midgetgolfputter in handen hebt. In de voorbije jaren zijn het materiaal en kleine dingetjes aangepast, maar nauwelijks de looks.

Classic Scotty Cameron

5. Titleist golfbal

Al heb je de ballen verstand van golfballen, dan nog is het niet zo moeilijk om te erkennen dat Titleist de nummer 1 bal in golf is. Sinds 1935 maakt dit merk al golfballen en in die tijd was het bedrijf ook op zoek naar een logo.
Een van de directieleden kwam op het idee om kantoorsecretaresse Helen Robinson met haar prachtige handschrift de naam te laten uitschrijven. Aldus geschiedde en met het resultaat kreeg ze de handen van de bazen op elkaar. Zo makkelijk kan het dus zonder tussenkomst van een reclamebureau of ontwerpstudio gaan.

Titleist golfbal


Tot op de dag van vandaag is dit het herkenbare logo van Titleist, dat met de introductie van de Pro V1 in 2000 de golfwereld opschudde. Het is de meest gekozen bal op de professionele tours. Amateurs zijn er evenzeer aan gehecht, maar dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het prijskaartje dat er aan hangt. Je zoekt wat langer naar een dure Pro V1 in het bos dan naar een...

Lees meer over
Equipment