Beeld: Getty Images
Dat er golfers kunnen meedoen aan een toernooi op de PGA Tour of de DP World Tour zonder tourkaart voor dat circuit, is niet uitzonderlijk. Voor elk toernooi is wel een aantal sponsor exemptions beschikbaar, meestal voorbehouden aan gevestigde namen of talenten die om welke reden dan ook niet automatisch recht hebben op een plek in het deelnemersveld.
Op de PGA Tour hebben sinds 1990 twaalf spelers dankzij een sponsor exemption (vrijstelling) een toernooi gewonnen. De meest recente was amateur Nick Dunlap, tweedejaarsstudent aan de University of Alabama, die onlangs The American Express won en direct daarna professional werd.
Van die ‘ongeschreven regel’ wordt af en toe al afgeweken. Zo speelde enkele weken terug ene Ken Weyand, een werknemer van oud-basketballer Michael Jordan, dankzij een zogenaamde sponsor invite mee in de Dubai Invitational. Weyand eindigde roemloos als laatste.
In dit geval wordt de plek van één sponsor invite bij The Myrtle Beach Classic (half mei) op de Dunes Golf and Beach Club ingevuld door de winnaar van ‘The Q at Myrtle Beach’, een 18-holes shootout voor zestien spelers, onder wie een groot aantal YouTubers en golfluencers.
Het gaat hier veelal om op social media bekende Amerikanen met een passie voor golf met een groot bereik op social media, die bijna allemaal een connectie hebben met South Carolina, de staat waarin Myrtle Beach ligt. Aangevuld met een aantal spelers die al ervaring op lagere professionele tours hebben opgedaan.
Door YouTubers in te zetten wordt ook een jong publiek bereikt. Het mes snijdt dus aan twee kanten
Ze voldoen overigens wel allemaal aan een belangrijke voorwaarde die aan een sponsor exemption op de PGA Tour is gekoppeld: de uitgenodigde speler moet minimaal een USGA-handicap van 0.0 hebben. Deze jongens, zogenaamde scratch golfers, kunnen dus zonder uitzondering goed golfen, maar het niveau op de PGA Tour is natuurlijk andere koek.
De reacties op dit nieuws zijn wisselend. Sommigen vinden het niets meer dan een publiciteitsstunt die het karakter van een topgolftoernooi bezoedelt. Anderen vinden het juist een slimme zet en wijzen op het feit dat alle spelers met een lage handicap niet de plank (lees: bal) misslaan.
Het kwalificatietoernooi vindt plaats op 4 maart en wordt georganiseerd door Golf Tourism Solutions en Visit Myrtle Beach, waarmee ook de achterliggende gedachte is onthuld. Het is een mooie marketingstunt die de badplaats Myrtle Beach in de etalage zet. Bijkomend argument: door YouTubers in te zetten wordt ook een jong publiek bereikt. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Van het kwalificatietoernooi wordt op 23 april een 90 minuten durende video gepubliceerd. De spelers zelf zullen uiteraard ook via hun eigen kanalen over hun avontuur berichten.
Onder die zestien deelnemers bevinden zich onder anderen George Bryan IV met meer dan 410.000 abonnees en volgers op YouTube, Instagram en TikTok. Hij heeft samen met zijn broer Wesley ook een populair account op YouTube en Instagram. De Engelsman Peter Finch, die meer dan 1,25 miljoen abonnees en volgers heeft op YouTube, Instagram, TikTok en X, is de enige ‘buitenlander’.
Luke Kwon maakt deel uit van het bekende social media-account Good Good Golf, dat meer dan 1,4 miljoen abonnees op YouTube aan zich heeft verbonden. Dan Rapaport is een van de hosts van de bekende Fore Play-podcast en is aangesloten bij Barstool Sports, dat ook een achterland van miljoenen volgers heeft. Nick Stubbe staat beter bekend als Fat Perez en is gelieerd aan Bob Does Sports met ruim een miljoen volgers. Hij trok onlangs ook veel bekijks bij een Celeb-Am tijdens het Waste Management Phoenix Open (foto boven).