Het platform GOLF.NL is sinds maart 2015 méér dan alleen het magazine dat tweemaal per jaar wordt geproduceerd door de redactie. In de voorgaande jaren verscheen de GOLF.NL Weekly in alle clubhuizen, nu is er nog af en toe een special. De online content voor onze website wordt strak vooruit gepland, natuurlijk rekening houdend met de actualiteit. De belangrijkste items worden wekelijks verspreid via de e-mailnieuwsbief. Een aantal keer per dag zijn we zichtbaar in de social-mediatijdlijnen van onze volgers. En tot slot: de app GOLF.NL is al meer dan 200.000 keer gedownload.
Hoogtepunten in de afgelopen vijf jaar zijn makkelijk terug te vinden als we de statistieken erop naslaan; rationeel en cijfermatig is het heel interessant om bijvoorbeeld te zien hoe een bericht heeft gescoord. Maar we laten de statistieken even voor wat ze zijn en richten ons op het gevoel. Wat zijn nu eigenlijk de persoonlijke hoogtepunten van de makers in vijf jaar GOLF.NL?
Mijn eerste werkdag vergeet ik niet snel. Ik mocht me begin 2015 melden op Schiphol voor een vlucht naar Dubai om met Joost Luiten een serie instructievideo’s op te nemen. Pas drie maanden later werd het platform GOLF.NL officieel gelanceerd in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en staan er meer dan twaalfhonderd video’s in ons archief. Een aantal daarvan heeft een bijzondere herinnering achtergelaten, zo ook deze. In een redactievergadering in maart 2017 hadden we een brainstorm over een 1-aprilgrap. Ergens riep ik dat we iets moesten doen met Chinezen die een golfbaan overnemen, zoals gebruikelijk in het betaald voetbal. Het voorstel moest even bezinken, maar we vroegen NGF-directeur Jeroen Stevens om dit eens voorzichtig voor te leggen bij Coks Bosman (van de Koninklijke Haagsche!). Tot ieders verbazing wilde hij graag meewerken. Het script zorgde alleen al voor de nodige hilariteit. De opnames, met gecaste Chinese acteurs, moesten wel een beetje stiekem plaatsvinden, want we wilden niet dat leden al vragen zouden stellen over het theaterstuk in de baan. Coks Bosman legde haarfijn en met stalen gezicht uit waarom de verkoop ter waarde van 200 miljoen een niet te negeren voorstel was. Ook het plan voor een enorme fontein bij de achttiende hole was geen bezwaar. De video was snel gemonteerd, nog wat ondertitels erbij voor de CEO van het Chinese consortium en klaar. Zaterdag 1 april stond de nieuwsreportage online en direct sloeg de vlam in de pan! Mensen reageerden met verontwaardiging over de val van zo’n instituut naar het kapitalisme. Een enkeling had al snel door dat het een 1-aprilgrap moest zijn maar dat mocht de pret op kantoor niet drukken. Het leverde ons in de landelijke media een vermelding op in de top 10 van best geslaagde 1-aprilgrappen. En voorzitter Bosman was het hele weekend druk met het geruststellen van bezorgde leden…
Voor 250 euro een golfnachtje weg met twee personen in eigen land. Dat was de opdracht aan drie redactieleden, van wie ik er één was. Onderling overleg was ten strengste verboden, pogingen om de andere bestemmingen op slinkse wijze te achterhalen faalden en het was dan ook een volledige verrassing welke andere twee tripjes ik als eindredacteur mocht samenvoegen met mijn eigen verhaal. Het bleken Golfcenter Seve in Rotterdam, de Stippelberg in Noord-Brabant en Land van Thorn in Limburg, terwijl ikzelf Lauswolt in Beetsterzwaag had ontdekt. Drie totaal verschillende golfervaringen passend bij de verschillende karakters, binnen het budget (hoewel, ik had een tekort van 50 eurocent…), op mooie plekken verspreid over heel Nederland. Natuurlijk was mijn ‘golfnachtje weg’ op zich al superleuk maar daarnaast was onze coproductie, die in GOLF.NL Magazine van maart 2018 verscheen, precies geworden zoals het bedoeld was. Het laat zien waarom golf, met alles eromheen, voor iedereen zo ontzettend leuk is. En dat golf helemaal niet zo duur hoeft te zijn en dat het heel goed kan in ons eigen Nederland. Het is het soort verhaal waardoor andere golfers - hoop ik - meteen hun clubs willen oppakken en zelf een golfweekend boeken. Hup, de Nederlandse banen op!
Drie jaar geleden startte ik als online marketeer bij GOLF.NL. Mijn missie en opdracht: het popcornen - zoals Dragons Den’s Pieter Schoen dat altijd zo mooi zegt - van het platform GOLF.NL en bijbehorende producten. Popcornen is vrij vertaald: ontwikkel een marketingstrategie waardoor de NGF zo relevant mogelijk wordt voor golfers én potentiële golfers. Toen ik bij de NGF begon wist ik niks van golfen, wel veel van marketing. In het hol van de leeuw ging ik zelf als potentiële golfer aan de bak binnen het redactieteam voor wie de sport geen geheimen meer kent. Met het plan en de analyses op basis van onder meer zoekgedrag en quick cases wist ik mijn collega’s te overtuigen van de noodzaak van herijking van het marketing- en communicatiebeleid. Nu drie jaar later is het webbezoek met ruim 200 procent toegenomen, het aantal nieuwsbriefabonnees met ruim 500 procent en de app GOLF.NL met 800 procent. Om antwoord te geven op de vraag wat mijn favoriete moment is? Dan zeg ik, dat is nu! Onze media en het mediagebruik van onze volgers laten zien dat de NGF ertoe doet en relevant is met GOLF.NL als communicatiemiddel.
Mijn persoonlijk hoogtepunt in vijf jaar GOLF.NL viel in de week van het honderdste KLM Open. Nee, niet op The International maar in Schotland, op Gleneagles waar ik verslag deed van mijn eerste Solheim Cup. Anne van Dam was al een superster nadat haar perfecte swing eind 2018 via social media de golfwereld over ging, maar een jaar later was het tijd voor het grootste podium. Het golf dat ze op donderdag liet zien aan de hand van haar rolmodel Suzann Pettersen - die later de winnende putt voor Europa zou holen - was geweldig. In de laatste partijen en haar single kon ze het niet helemaal bolwerken, maar als rookie deed ze een berg ervaring op en genoot ze zichtbaar van Team Europe. De waanzinnige sfeer en ontknoping vormden de kers op de taart. Ik hoop dat er volgend jaar gewoon weer een Solheim Cup gespeeld kan en mag worden, en zonder twijfel is dat met Anne van Dam.
Als mensen mij vragen wat voor een baan ik heb, zeg ik altijd ‘ik heb een golfbaan!’ Ik volg de creativiteit van de redactie sinds 2016 toen ik op een andere positie in het NGF-team kwam. Voor het platform GOLF RAAK! maakte ik puzzelpagina’s en (jeugd)artikeltjes voor de magazines maar in 2020 wilde ik niets liever dan een echte content editor worden. Mijn eerste werkweek bij de redactie was vanuit huis vanwege de coronamaatregelen. Allereerst een dikke duim omhoog voor alle collega’s die ongekend creatief en inventief met de situatie zijn omgegaan. De inwerkperiode kende dus een vliegende start, maar aangezien ik het reilen en zeilen op de redactie al kende, vloog ik gewoon mee. Alle mooie momenten van vijf jaar GOLF.NL kreeg ik dus vanaf de zijlijn mee, maar op evenementen stond ik zelf binnen de touwen. Zo zat ik tijdens de putt van Joost in 2016 klaar om alle social-mediakanalen te voorzien van ‘Gefeliciteerd Joost’ in passende huisstijl met actuele foto. Na de job kwam ik zwetend en euforisch het kantoortje uit - een verstikkende portal cabin - waarna een collega mij belde. ‘Eef, ik zag dat je een paar keer had gebeld, mocht je het niet meegekregen hebben, ik zat net bij de green van 18, Joost heeft gewonnen. Wil je een foto?’ Waarop ik antwoordde dat ik in plaats daarvan wel een biertje lustte en of hij nu naar het dorp kon rennen voor het persmoment met de vrijwilligers. We kunnen er nog steeds hartelijk om lachen. Ik kijk als newbee graag vooruit naar de jaren, want vanaf nu ga ik de archieven vullen waar we over vijf jaar op terugkijken. In de toekomst ga ik me storten op een nieuwe invalshoek voor de content en hoop ik op nog meer mooie fan-engagementsnufjes zoals we al een keer op Instagram hebben laten maken. In drie dagen tijd werd deze ruim drieduizend keer gebruikt door onze volgers. De filter is te vinden op ons Instagramaccount: instagram.com/golfnl.