Daan Slooter: 'Ik zie de toekomst van het KLM Open heel positief. Sinds 1972 is het onderdeel van de European Tour en dat is een geweldige prestatie. OK, we kunnen niet mee met de Rolex Series toernooien als het om prijzengeld gaat, maar het dwingt ons om op andere gebieden onderscheidend te zijn. Het is belangrijk dat we in ieder geval tot en met 2020 verzekerd zijn van het Open nu KLM bekend heeft gemaakt door te gaan als titelsponsor.'
Jan Kees van der Velden: ‘Het is goed dat Daan als toernooidirecteur zo positief is, maar ik vrees toch dat het KLM Open in de toekomst niet meer kan rekenen op een gunstige datum en sterke spelers. Met vier Majors, vier World Golf Championships en acht Rolex-toernooien op de kalender is het duidelijk wat de kern van het schema van veel goede spelers gaat worden. Het is ook duidelijk dat het KLM Open de sprong naar zeven miljoen dollar en meer niet kan maken. Dan moeten we tevreden zijn met een minder veld. Het is niet anders. Een goed georganiseerd kampioenschap als het KLM Open zou beter verdienen en dus is het ergerlijk en verbazingwekkend dat multinationals als Shell, Philips, Akzo Nobel en Unilever geen enkele interesse tonen. Een sterk Open dat over de hele wereld live wordt uitgezonden, zou een fantastische Holland-promotie zijn.'
Gerard Louter: ‘Ik denk ook dat het Beat the Pro Open, sorry KLM Open, het steeds moeilijker gaat krijgen als het prijzengeld niet fors omhoog gaat. Gelukkig heeft het KLM Open een heel goede en optimistische toernooidirecteur... Ik snap de ergernis van Jan Kees wel over de multinationals, maar ik vrees dat AkzoNobel en Unilever niet denken aan de sponsoring van een golftoernooi maar momenteel vooral de handen vol hebben aan het afweren van vriendelijke private equity partijen die de boel willen overnemen. Misschien dat Shell in het kader van "golf=groen en wij willen laten zien dat we het goed voor hebben met het milieu" in golf gaat stappen maar ook die kans acht ik uiterst klein. Ik vestig mijn hoop dan eerder op Robert van der Wallen, de eigenaar van Bernardus, de nieuwe topbaan in Cromvoirt. Van der Wallen is gek van golf, heeft zijn bedrijf Brand Loyalty voor 950 miljoen euro verkocht en hij schijnt het KLM Open hoe dan ook naar zijn baan te willen halen. Een toernooidirecteur als Daan weet iemand die 950 miljoen op de bank heeft staan en een grote golfliefhebber is toch wel over te halen van het KLM Open een Rolex Series toernooi te maken?'
Robert-Jan Derksen: ’Het KLM Open zal stappen moeten blijven maken, dus ook op het gebied van prijzengeld. Als het de komende jaren niet richting de 2.5 miljoen gaat, liefst eigenlijk drie miljoen dan wordt het steeds moeilijker een sterk (spelers uit de top-100 van de wereld) deelnemersveld te krijgen. Meer prijzengeld zorgt ook voor een betere datum en dan wordt het voor spelers weer interessant om te komen. Uiteraard helpt het ook als we een aantal Nederlanders vast op de Tour hebben om zodoende meer een Nederlandse beleving te creëren. Maar dat zie ik helaas niet gebeuren :-(
Inder van Weerelt: ‘Helaas maar wel begrijpelijk en logisch dat je deelnemersveld direct gekoppeld is aan prijzengeld en wereldranglijstpunten. Je moet dus kijken hoe je het als toernooi doet ten opzichte van andere toernooien met hetzelfde prijzengeld. Ik denk goed! Wij kunnen voorlopig geen deelnemersveld met diverse wereldtoppers verwachten dus moet de organisatie creatief zijn om een aantal topspelers te strikken. Een topbaan in topconditie helpt zeker! Innovaties als beat the pro zijn leuk, een strak georganiseerd toernooi, een relatief goede datum en de spelers in de watten leggen.(dit helpt echt!). En een neusje hebben voor toekomstige topspelers en die een invitatie geven. En dan hopen dat wij net als bijv het Iers en Italiaans Open een grote sponsor weten aan te trekken. Het KLM open blijft hoe dan ook een toernooi met een rijke historie dat altijd wordt gespeeld op goede banen!'
Hoe zie jij de toekomst van het KLM Open? Reageer op Facebook, mail redactie@golf.nl of laat onderaan deze pagina een reactie achter.
Overmorgen vraag 3 aan de Ziggo Sport Golf commentatoren: Justin Thomas was in 2017 Player of the Year. Wie wordt dat in 2018? Dustin Johnson, Rory McIlroy, Jordan Spieth, weer Justin Thomas of iemand anders ? En wat verwachten jullie van Tiger Woods dit jaar?
Laten zoals het is... werkt goed. Er zijn nog andere potentiële rijke sponsors te vinden... Goed zoeken... @ASMLcompany @PwC @Tesla :)
— Golft_witter (@Golft_witter) 19 januari 2018
— Erwin Mulder (@erwinmulder1) 19 januari 2018
Integreren. 1 world Tour met een aantal regio’s. Wil je hoog op world ranking staan, dan moet je strategische keuzes maken en minimaal aantal toernooien spelen in alle regio’s. Subdivisies zou je nog “regionaal” kunnen laten ivm te hoge kosten voor de spelers.
— Erwin Mulder (@erwinmulder1) 19 januari 2018