Susana, Sharmila, Carly & Blair

Opschudding in golf: gewilde plek via Twitter naar 'sexy' golfster?

2 mei 2017 Redactie GOLF.NL
Voor het eerst in de historie bepaalt Twitter wie de laatste startplek in een professioneel golftoernooi mag innemen. Het zal niet de laatste keer zijn. De Shoprite LPGA Classic (2-4 juni) in de Verenigde Staten heeft de primeur en vier ‘aantrekkelijke’ speelsters zijn in de race.

Carly Booth, Susana Benavides, Sharmila Nicollet en Blair O’Neal maken alle vier kans op de laatste (sponsor)plek in het deelnemersveld van dit toernooi op de LPGA Tour, maar de keuze wordt overgelaten aan tweeps. Het toernooiaccount @ShopRiteLPGA heeft een poll op twitter uitgezet, waarbij fans op hun favoriet kunnen stemmen.

Het initiatief heeft al de nodige kritiek geoogst, want het wekt volgens een aantal tegenstanders op zijn minst de indruk dat hier 'seksistische' motieven een rol hebben gespeeld. De vier speelsters danken volgens die stroming hun bekendheid niet aan hun golfkwaliteiten maar vooral aan schaars geklede modellenfoto’s die via Instagram en Twitter met de rest van de wereld worden gedeeld.

Veel andere speelsters die aantoonbaar meer hebben gepresteerd dan deze vier maar niet via een ranking toegang hebben gekregen tot het toernooi, zouden in hun ogen meer recht hebben op die laatste plek.

De toernooiorganisatie verweert zich met het argument dat de keuze is ingegeven door de toenemende populariteit en belang van social media: het zorgt voor meer engagement onder de golffans.

Van het viertal zijn de Schotse Booth, de Boliviaanse Benavides en de Indiase Nicollet aantoonbaar bezig met een professionele golfcarrière. De Amerikaanse O’Neal (77.000 volgers op Twitter en 186.000 op Instagram) is een populaire host van golfprogramma’s en deed eerder mee aan golf reality shows.   

Opvallend is dat de populairste ‘golfbabe’ op social media – de Amerikaanse Paige Spiranac met meer dan 1 miljoen volgers – niet meedoet. Eerder in de campagne werd ook Maria Verchenova opgevoerd als een van de vier, maar de Russische is klaarblijkelijk vervangen door Benavides.

Het is overigens niet nieuw dat spelers of speelsters op andere gronden dan ranking of geleverde prestaties mee mogen doen aan een toernooi, want in nagenoeg elk golftoernooi krijgen sponsors startplekken toegewezen die naar eigen goeddunken kunnen worden uitgedeeld. Met de alsmaar stijgende populariteit van social media is het heel goed denkbaar dat deze primeur navolging krijgt of in een variant wordt omarmd door andere toernooien.

Wat vind jij? Wordt dit de trend en is dit een goede ontwikkeling of niet? Moeten de fans kunnen stemmen wie aan een toernooi mag meedoen of niet? Laat je reactie achter op deze pagina en/of op onze Facebook-pagina.


en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.


en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.


en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.


en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.


}