The Business Golfer (TBG) is begin dit jaar op de markt getreden. Het concept is nieuw en wordt door het bedrijf zo samengevat: 'Met één bedrijfslidmaatschap golfen op de mooiste banen van Nederland.'
Het bedrijfslidmaatschap houdt in dat een bedrijf elke maand een aantal greenfees krijgt die men kan gebruiken op de aangesloten banen. Het hele bedrijf kan er gebruik van maken en het bedrijf kan gasten uitnodigen. Het aantal aangesloten banen staat nu op tien en het zullen er hooguit 15 worden. De tien banen zijn:
Bedrijven kunnen kiezen tussen een brons, zilver, goud en platinum lidmaatschap. De kosten (meer details op thebusinessgolfer.nl):
De bedrijven kunnen reserveringen maken op de website thebusinessgolfer.nl. In sommige gevallen zijn dat starttijden, in andere gevallen richttijden. De aangesloten banen bevestigen de boeking via een e-mail aan het bedrijf.
The Business Golfer is een initiatief van twee gepassioneerde zakelijke golfers die begin veertig zijn en die liever op de achtergrond blijven. Marketing manager Nicoline Keppels stond GOLF.NL voor dit artikel te woord.
'Wij denken dat er in de zakelijke markt behoefte is aan ons concept', zegt woordvoerder Keppels. 'De initiatiefnemers, zelf zakelijke golfers, merken dat zakelijke golfers op meer dan één golfbaan willen spelen. Bovendien wonen relaties en collega’s verspreid over het land. Het idee van The Business Golfer is dat bedrijven met klanten op verschillende en bijzondere banen kunnen gaan spelen, geografisch verspreid in het land. Een bedrijf kan dus klanten uitnodigen op een bijzondere baan in de buurt van een klant. Ook de vrijheid om niet altijd op dezelfde baan te spelen, spreekt de huidige golfer aan. Een bedrijf kan klanten eerst een keertje uitnodigen op Houtrak en een volgende keer op de Kennemer.'
Over de prijzen van de lidmaatschappen zegt Keppels: 'Het zijn geen lage bedragen maar er is een voordeel: bedrijven betalen een eenmalig bedrag per jaar en alles is in één keer geregeld. Alle administratieve rompslomp wordt door ons geregeld. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om een horecategoed te nemen. In dat geval hoeft de horecarekening bij de golfbaan alleen maar ondertekend te worden en wordt het bedrag automatisch afgeschreven van het persoonlijke bedrijfsaccount.'
The Business Golfer is nog in gesprek met zo'n vijf golfbanen en aan de huidige tien worden er mogelijk nog enkele toegevoegd. Het doel is een goede landelijke dekking en dat zal vermoedelijk neerkomen op 15 bijzondere banen in Nederland.
Golfbanen reageren volgens Keppels enthousiast op het nieuwe concept: 'De golfwereld is veranderd en ook exclusievere banen hebben interesse in gastspelers. The Business Golfer zorgt voor greenfee-inkomsten maar op basis van de voorwaarden van de clubs. Onze leden - de bedrijven en hun gasten - spelen onder dezelfde voorwaarden als andere gastspelers, dus op dagen en tijden dat de clubs hun banen openstellen voor bezoekers. The Business Golfer faciliteert en ontzorgt bedrijven maar ook de aangesloten golfbanen, we brengen vraag en aanbod bij elkaar. Bedrijven kunnen bij ons bovendien kiezen voor een lidmaatschap met horecategoed. Dat betekent extra horeca-inkomsten voor de baan.'
The Business Golfer maakt in eigen woorden 'de mooiste banen van Nederland toegankelijk voor bedrijven'. Dat is een slimme zet want niet iedereen weet dat banen als de Kennemer voor iedereen toegankelijk zijn (mits je aan de handicapeisen van de baan voldoet en speelt op dagen en tijden dat de club gastspelers toelaat). Op de website van TBG staat ook een goede tip: 'Let u op dat sommige banen een minimale handicap vereisen van bijvoorbeeld 24.0.'
Het is veelzeggend dat The Dutch, een baan die wel geheel besloten is en waar je als greenfeespeler niet terecht kunt, ook aangesloten is bij The Business Golfer. Maar ook begrijpelijk: het is interessant om zakelijke golfers over de vloer te krijgen. 'Het staat de aangesloten banen vrij om bedrijfsleden van The Business Golfer te werven voor de eigen business club. Wij houden daar rekening mee.'
Bij de lidmaatschappen Zilver, Goud en Platinum krijgen bedrijfsleden ook een ronde met een professional op The Dutch, de gastheer van het KLM Open in 2017 en 2018.
Meer informatie: thebusinessgolfer.nl. Bekijk hieronder een promotievideo van The Business Golfer:
Het bedrijf op Facebook:
Reacties zijn welkom via redactie@golf.nl, @Golfnl of Facebook.
The Business Golfer heeft overigens niets te maken met De Nederlandsche Golfsociëteit (NLGS). Dit bedrijf verkocht ook één lidmaatschap op verschillende banen, maar richtte zich op gewone spelers, niet op zakelijke golfers. De Nederlandsche Golfsociëteit is dit jaar failliet gegaan. De adresgegevens zijn verkocht aan een ander, onbekend bedrijf, behalve van golfers die daar bezwaar tegen maakten.