Jaaroverzicht 2017: de app GOLF.NL

30 december 2017 Redactie GOLF.NL
Hoeveel en hoe werd er gespeeld in 2017 met de app GOLF.NL? We hebben een aantal leuke cijfers voor je op een rijtje gezet.

Gehoord op de golfbaan: 'app jij ‘m al?' De app GOLF.NL verspreidde zich dit jaar als een razend vuurtje over de fairways. De cijfertjes (zie onder) doen ons bijna duizelen.

Het aantal gebruikers van de app steeg explosief. Tijdens het KLM Open in september werd de mijlpaal van 50.000 downloads bereikt. Het aantal golfers dat zich dan wel via de app of op de mijn.golf omgeving heeft geregistreerd is nu opgelopen tot bijna 60.000. In  2017 kwamen er tot nu toe (meetmoment half december) 34.197 nieuwe accounts bij.

Misschien ben jij al een van die gebruikers, een veelgebruiker zelfs of je bent een van die golfers die zich op 1 januari van dit jaar had voorgenomen om vaker en beter te gaan spelen, maar nu moet constateren dat je die belofte aan jezelf (weer) niet bent nagekomen.

Gelukkig kun je in 2018 met je nieuwe goede voornemens een voorbeeld nemen aan veel anderen, want de app GOLF.NL werd in 2017 tienduizenden keren gebruikt om qualifying rondes te spelen – en natuurlijk om heel veel birdies te registreren.

Wie zijn de winnaars van 2017?

De Stern Birdieranking is een klassement in de app GOLF.NL waarin je het opneemt tegen de rest van Nederland. Als je een qualifying ronde speelde in 2017 kon je punten verdienen. Een netto birdie was 1 punt waard, een eagle 2 punten en een albatros 5 punten. Om golfers van elk niveau een gelijke kans te geven gaat het om netto birdies, eagles en albatrossen, dus het aantal slagen na handicapverrekening.

In 2017 werden er elke maand tien vogelhuisjes uitgereikt aan de top-10 van de maandelijkse Stern Birdieranking, het klassement waarin alle punten werden bijgehouden. Als we alle Stern Birdierankingpunten in 2017 bij elkaar optellen, komen er twee absolute winnaars uit. Wie zijn die birdiekoningin en birdiekoning van 2017?

GOLF.NL Birdiekoningin: Caroline de Neef

Caroline, die we eerder dit jaar al in het zonnetje hebben gezet, voerde precies 100 (!) qualifying rondes in op de app en verzamelde zo een totaal van 405 birdieranking punten! Een uitstekende score waarmee ze in 2017 haar handicap verlaagde van 17,8 naar 10,8.

GOLF.NL Birdiekoning: Walter Ouwehand

Walter Ouwehand, de birdiekoning van 2017, speelde ook heel veel qualifying rondes. In totaal haalde Walter 438 birdieranking punten en verlaagde hij zijn handicap naar 14,5. Een knappe prestatie gezien het feit dat hij pas anderhalf jaar golf speelt en van handicap 54 razendsnel omlaag is gegaan.

'Ik heb dit jaar denk ik zo'n 200 dagen gegolfd', vertelt Walter (57), die lid is op de Goyer. 'Vroeger speelde ik te weinig en was ik minder fanatiek. Vorig jaar heb ik mijn bedrijf verkocht en daarom heb ik nu meer tijd. Golf heeft me inmiddels echt gepakt. Ik wilde al vrij snel een handicap die past bij mijn speelniveau, dus als ik speel doe ik dat bijna altijd voor mijn handicap met een qualifying ronde.'(Walter speelde in 2017 meer dan 100 keer een qualifying ronde, red.)

'Nu ik zo goed ga, stimuleert het mijn vrienden ook om weer meer te spelen. Ik heb vanwege de sneeuw die is gevallen al tien dagen niet gespeeld, en heb serieus last van afkickverschijnselen', zegt Walter lachend over zijn nieuwe verslaving.

Banen & birdies

Welke golfbanen maakte het meest gebruik van de app voor het registreren van hun qualifying rondes?

Top-5 banen Qualifying rondes

1. Golfclub Het Rijk van Nijmegen - 1.794
2. Golfvereniging Regthuys - 1.468
3. Vereniging Golfclub Landgoed Bergvliet - 1.410
4. Golfbaan Delfland - 1.142
5. Golfclub Prise d’eau - 1.132

En welke club maakte de meeste netto birdies, eagles en albatrossen met de app?

Top-5 banen Birdieranking punten

1. Hoge Dijk - 26.265
2. Haarlemmermeersche - 25.588
3. Golfclub Leeuwenbergh - 25.420
4. Golfclub Prise d’eau - 23.507
5. Rijswijkse Golfclub – 20.547

Hoeveel golfers gebruiken de app GOLF.NL?

Aantal GOLF.NL accounts: 59.274
Nieuwe accounts in 2017: 34.197

Aantal qualifying rondes 2017

9 holes: 43.198
18 holes: 20.893
Totaal: 64.091

Aantal oefenrondes 2017

9 holes: 37.286
18 holes: 13.095
Totaal: 50.381

Provincies

In welke provincie werd in 2017 het meest gespeeld met de app?

Qualifying rondes per provincie

1. Noord-Brabant    15.463
  2. Zuid-Holland        12.750
  3. Noord-Holland    11.580
  4. Gelderland            7.064
  5. Utrecht                  5.364
  6. Overijssel              3.492
  7. Limburg                3.293
  8. Drenthe                1.624
  9. Flevoland 1.129
  10. Groningen 1.035
  11. Friesland 689
  12. Zeeland 349

Een goed begin is het halve werk

Natuurlijk is de app ook een handige manier als je net bent begonnen en een kickstart wilt maken! 2.078 gebruikers speelden in 2017 met de app GOLF.NL hun eerste qualifying ronde en haalde zo hun eerste handicap (54 of lager).

In 2018 komt de Stern Birdieranking terug en kan je met de app GOLF.NL elke maand een sleeve Titleist Stern golfballen winnen.  Klik hier om de app GOLF.NL te downloaden.