GolfMarkt: Partnerships in businessclubs

25 november 2016 NGF
Netwerken en golf, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om een businessclub succesvol te maken is oprechte aandacht van leden een vereiste.

Businessclubs waren ooit vanzelfsprekend. Waardevolle, actieve en betrokken leden stapten overtuigend met de onderneming in een businessclub bij de vereniging waar zij lid waren. Initiatieven kwamen als paddenstoelen uit de grond en de lokale, maatschappelijke betrokkenheid was overal zichtbaar.

Bedrijven hebben het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad. Investeringen werden uitgesteld. Ook golfclubs en -banen hebben dat gemerkt; waar eerder de businessclubs volstroomden, hebben besturen en menig management nu moeite om bedrijven c.q. sponsors aan zich te binden. 

Toch zijn er genoeg businessclubs die succesvol zijn. Wat is de sleutel van dit succes? De NGF-publicatie GolfMarkt ging in gesprek met Hans Wognum en Etienne Verhoeff, twee van de eigenaren van Start2Create, gespecialiseerd in gastvrijheid in de sport.

WAAROM EEN BUSINESSCLUB?

Hans Wognum: “Stel jezelf de vraag waarom je überhaupt een businessclub wil starten. Zet dit voor jezelf op papier. Denk na over de financiële redenen, met wie je contact wil leggen in je omgeving, welke kennis je al in huis hebt en juist nog in huis wilt halen. En als je het inderdaad wilt, hoe past het dan binnen de club? Met wie ga ik het doen, is er draagvlak?”

WAT KAN EEN CLUB BIEDEN?

Als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt om de businessclub te starten, vindt Hans Wognum de overtuiging een belangrijk ingrediënt. “Geloof in je eigen kracht, ideeën en gevoel. Kijk eens om je heen. Je hebt een prachtige locatie, sfeervol clubhuis omringd door groen en je zit boordevol ideeën. De eerste indruk, een goede balans in gastvrijheid en een persoonlijke benadering zijn de basis van een succesvol partnership.” Etienne Verhoeff vult aan: “Zolang deze aspecten niet worden uitgedragen met passie en de ideeën van een andere businessclub worden gekopieerd, is het einde zoek. Je laten inspireren door andere businessclubs is dus belangrijk, maar houd vast aan je eigen plan.”

Lees hier het complete verhaal. Deze is ook te downloaden via het Informatieplein.

}