Een veranderende (golf)markt, met deels nieuwe consumenten en dus een andere vraag, geeft mogelijkheden om ruimer te denken, om dingen te doen waar de golfsport misschien nooit aan heeft gedacht. Dat was de GolfMarkt Themadag 2016.
In conferentiecentrum Woudschoten in Zeist werd door ruim 240 aanwezigen geluisterd, gediscussieerd, geïnspireerd en geanalyseerd. Met workshops en presentaties gegeven door experts van binnen en buiten de golfmarkt. Voldoende reden om terug te kijken en vervolgens te handelen. De toekomst begint immers vandaag.
Hier volgt een samenvatting van enkele workshops op de Themadag.
'Elke club zou een visie moeten formuleren hoe er wordt gekeken naar het begrip "open zijn". Dat kan intern zijn, richting eigen leden, of extern naar organisaties buiten de golfclub, hield Ole Skarin de aanwezigen voor.
Als die visie er is, moet je ook de verantwoordelijkheid als bestuur nemen. Daarbij is weerstand vanuit bestaande leden een uitdaging. Die overwin je door impact te maken. Praat niet met één externe partij of persoon maar met vijftig, daarmee creëer je draagvlak.
Er zijn meer dan genoeg beren op de weg te bedenken. Een uitdaging voor de aanwezigen en de NGF om 'best practices' een podium te geven waarbij succes wordt doorgegeven.
Zijn er al voorbeelden? Golfclub Harderwold heeft zich, nav haar 25-jarig bestaan, opengesteld richting haar omgeving met als motto 'Wat kunnen we voor elkaar betekenen?' Een enorm succes wat tot veel nieuwe, niet verwachte, inzichten is gekomen.
Met een inspirerende presentatie gaf Birte ten Hoopen – verantwoordelijk Families & Kinderen - aan welke keuzes het Rijksmuseum heeft gemaakt om de publieksgroep families meer aan te trekken. Belangrijkste vraag voor het museum was: 'Willen we wel kinderen?' En zo ja: 'Wat hebben wij er dan voor over?' Birte gaf voorbeelden uit de museumwereld van verrassende producten die als resultaat hebben dat het Rijksmuseum jaarlijks tien procent van de bezoekers aan families haalt.
Doorslaggevend bij het succes van activiteiten voor kinderen is dat je inspeelt op hun belevingswereld dmv hun zintuigen. Kinderen willen namelijk iets ruiken, proeven, voelen en DOEN en dan nog het liefst samen met hun families. Met deze tips en na een korte ken-jij-kinderen-wel-quiz bedachten en tekenden de deelnemers aan de workshop activiteiten voor kinderen op de golfbaan. En dat vrije denken leverde opvallend creatieve ideeën op.
Opvallende uitspraken:
‘Volwassenen lachen gemiddeld 10 tot 15 keer per dag. Kinderen 300 keer.'
‘Kinderen hebben niks aan onze beweegredenen, ze willen activiteiten en resultaat zien!’
‘We blijven een volwassen museum, maar kunnen het toch aantrekkelijk maken voor kinderen.'
Kinderen willen iets ruiken, proeven, voelen en DOEN
Janke van der Werf en Alexander Renders zette dit belangrijke onderdeel, dat iedere club zou moeten hebben, uiteen met voorbeelden uit de praktijk. Samenwerking tussen alle geledingen op de club, is hierbij de sleutel tot succes.
Verder werd uitleg geven wat Sportief Beleid nou precies is en wat het oplevert. Maar ook, hoe ga je zelf aan de slag met je doelgroepen aan de hand van het Golf Sport Business Model? En hoe zet je Sportief Beleid op binnen je club?
Belangrijke vraag: is het traditionele ‘verdienmodel’ met het standaard ‘one-size-fits-all’ lidmaatschap nog wel houdbaar?
Deze workshop ging over het schetsen van een nieuw referentiekader om zo tot een transparante en ‘faire’ prijstelling voor jaarkaarten, greenfees en evenementen te komen.
Joris Slooten (NGF) ‘Het traditionele financiële participatiemodel is op de meeste banen onhoudbaar gebleken. Dit heeft in veel gevallen inmiddels tot aanpassing geleid. En toch lijkt de ledenwerving en -binding op veel banen nog niet op gang te komen’.
'Voor een goede marketing- en communicatiestrategie is het van belang om een duidelijk kader te hebben, waarbij het unieke verhaal van de golfsport leidend is', aldus Dagmar van Stiphout. 'De producten of diensten zijn er vaak al wel, maar moeten worden afgestoft om de impact ervan te vergroten.'
De afgelopen maanden zijn er diverse positioneringsessies geweest waarin meer dan tachtig mensen duizend woorden hebben genoemd die het gevoel, het karakter, de cultuur en het onderscheidende vermogen van de golfsport hebben beschreven.
Daar zijn maar liefst 21 merkwaarden uit naar voren gekomen.
De deelnemers aan de workshops verwerkten deze merkwaarden in een positioneringsmatrix om zo de positief en de negatief onderscheidende waarden te bepalen. Daar zal de golfsport zich de komende jaren op gaan focussen. Tijdens de workshop ontstond bij de deelnemers het besef dat dit niet alleen vanuit de NGF moet komen, maar dat dit in de golfmarkt breed gedragen moet worden.
Niels Dokkuma, agronoom bij de NGF, trapte de workshops af met de vraag 'Zijn wij te gast in de natuur, of dicteren wij en staan we boven de natuur en gaan we er zelfs tegenin?'
Veel baanonderhoud zit nog in cirkel van te veel bewateren en bemesten. En dat leidt tot gras dat afhankelijk is van bestrijdingsmiddelen.
Hoofdgreenkeepers Koert Donkers en William Boogaarts zetten met praktijkvoorbeelden uiteen waarom elke golfbaan om ander beheer vraagt en waarom communicatie met alle partners op de baan en club zo ontzettend belangrijk is om draagvlak te creëren.
Jan van Mondfrans benadrukte het belang van een meerjarenplan en de hulp die GEO-certificering daarbij kan bieden. Een mooi voorbeeld hiervan was de lange-adem-keuze die hij als baancommissaris op 'de Pan' in samenspraak heeft gemaakt om engerlingen (keverlarve) zonder bestrijdingsmiddelen te verwijderen. De baan zag er tijdelijk geel uit, maar de aanpak werkte en negentig procent van de engerlingen is nu weg.
Ook de Green Deal werd uitvoerig besproken. Hoe krijgen we alle clubs en banen zo ver dat ze de verantwoordelijkheid nemen om mee te gaan doen met de Green Deal? Positief publiek motiveren was de eenduidige boodschap.
Thijs Jaski, verantwoordelijk voor de social media van ING Nederland, gaf met een leerzame workshop over ‘de kracht van social media’ de enorme impact en mogelijkheden ervan weer - tegen relatief weinig kosten. Als voorbeeld noemde hij Facebook waarop een miljoen mensen in Nederland tussen de 18 en 35 jaar heeft laten blijken een actieve interesse in golf te hebben. Stel dat we daarvan 1% bereiken als golfmarkt..
Social media is dan ook geen bijzaak, maar verdient de volle aandacht van iedereen in golf. En daarbij is regelmaat en doelgroep segmentatie het kernwoord.
Als je hier aandacht aan geeft, weet je dat je aanpak vruchten gaat afwerpen.
Opvallend: het belang van de nieuwsbrief werd door de deelnemers aan de workshop onderschat, terwijl Jaski aangaf dat een nieuwsbrief qua effectiviteit nog altijd nummer één is.
Op de GolfMarkt Themadag is ook GolfMarkt nummer 8 gepresenteerd. Het vakblad GolfMarkt geeft informatie aan verschillende ‘spelers’ in de golfbranche.
Wilt u artikelen uit de GolfMarkt apart ontvangen, of heeft u een vraag over de GolgMarkt Themadag neem dan contact op met jaco.schippers@ngf.nl
Bekijk hieronder enkele reacties van deelnemers op social media.
Themadag @NGF is dit jaar Kiezen! Leuke en vooral goede presentaties uit het vak!⛳# Top! ! pic.twitter.com/xriVBiyrUv
— NGA (@NGA_Golf) March 5, 2016
Positief onderscheidend voor de golfsport? Wat vind jij? Welke merkwaarden horen bij de golfsport? pic.twitter.com/ONASZS7baK
— Myrte Eikenaar (@MyrtetryM) March 5, 2016
Middagje kennis op doen bij de NGF Golfdag. Social media, familie en kidsgolf in analogie met het Rijksmuseum en veel...
Geplaatst door Geraldine Grünberg op zaterdag 5 maart 2016
Wat is het authentieke en unieke verhaal van de golfsport? @DvanStiphout geeft een workshop om dit te achterhalen. pic.twitter.com/5vz1Qvf4pa
— NGF (@NGF_) March 5, 2016
NGF Agronoom Niels Dokkuma geeft tips en uitleg over bestrijdingsmiddelen en Green Deal #GolfMarkt pic.twitter.com/CTj5rzUW93
— NGF (@NGF_) March 5, 2016
#golfmarkt #openclub @NGF_ @arnouddejager @VerdouwMarieke @roelboekel @aschreuder @maartenvoermans pic.twitter.com/5e04s1QMFF
— Golfclub Managers (@GolfclubM) March 5, 2016
Op #social 1 mln mensen 18-35 jr met actieve interesse in golf. Wordt die potentie optimaal benut? #golfmarkt @NGF_ pic.twitter.com/CQk3tuNCAN
— Daniel Heijne (@dsheijne) March 5, 2016
Just so you know. @arnouddejager @NGF_ @aschreuder @Golfnl @VerdouwMarieke @roelboekel pic.twitter.com/WmtUL6C7J2
— Golfclub Managers (@GolfclubM) March 5, 2016
After Rheingolf we are now are @NGF_ Golfmarkt. Hopefully we'll pick up some great ideas and insights! pic.twitter.com/PTfqXsVgmI
— leadingcourses.com (@leadingcourses) March 5, 2016
Deelnemers @NGF_ congres vandaag krijgen Golfmarkt mee met uitgebreid interview met ons over gastvrijheid in #golf pic.twitter.com/7wFBi7riGk
— Welkom op de Club (@WelkomopdeClub) March 5, 2016
Gelpenberg is onderweg naar @NGF themadag 2016😀
— DGCdeGelpenberg (@DeGelpenberg) March 5, 2016
We gaan KIEZEN💪
Waar gaat @DeGelpenberg voor kiezen? pic.twitter.com/8asbVAbcHz