Normaliter rijden we voor de aanschaf van nieuwe clubs naar de golfwinkel of proshop. Maar de dure, exclusieve stokken van Parsons Xtreme Golf, oftewel PXG, zal je in geen enkele etalage tegenkomen. Daarvoor moet je naar een afgelegen loods in het Brabantse Elshout waar clubfitter Marcel de Jager de PXG-producten importeert en precies op maat voor de klant aanpast en aflevert. Hij legt uit hoe dat zo is gekomen. Maar eerst even een verhaaltje vooraf.
“Een collega van mij is ooit in Japan Tiger Woods bij Miura tegengekomen. Tiger bestelde daar drie setjes koppen voor twintigduizend dollar. Zonder logo. Die gingen mee naar Amerika waar vervolgens het logo van Nike in werd gestanst. Phil Mickelson speelde ergens een toernooi waarbij het composietgedeelte op zijn driver losliet van het metalen deel. Als leek zou je zeggen: loop naar de tourtruck van Callaway en pak een nieuwe kop uit de la van Mickelson. Niet dus. Het kapotte clubhoofd is diezelfde dag nog naar de Callaway-fabriek gevlogen, gerepareerd en teruggestuurd. Waarom? Omdat die club alleen maar voor hem is gemaakt. Ik weet dat er Aldila shafts naar bepaalde merken zijn gestuurd en daar met ander logo zijn overgespoten. Onder druk van de sponsors uiteraard. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat pro’s heel specifiek hun eigen clubs laten aanpassen. Wij, clubfitters in Nederland, zijn missionarissen en willen dat ook voor amateurs. Die clubs haal je niet zomaar uit het winkelrek, maar stem je af op de swing van de golfer. Iedere golfer is uniek. Iedere swing is uniek. In de constante zoektocht naar hoogwaardig materiaal kwam ik in Amerika bij Bob Parsons uit, die in 2014 met PXG is gestart.”
“Eerst ben ik achter het concept aangegaan. Ik ontving een standaardmail waarin werd uitgelegd dat ik voor fittinglessen van drie dagen kon langskomen. Zodat ik daarna met een op maat gemaakte set de deur uit kan lopen. Dat is een verkoopplan, geen fittingconcept. Het was moeilijk goed contact te krijgen. Ze worden daar natuurlijk een beetje gek. PXG is in korte tijd heel hard gegroeid. Dus ben ik maar eens met dealers in Engeland gaan mailen. Via hen kwam ik aan een emailadres bij PXG waar ik wel de juiste antwoorden kreeg. Oorspronkelijk wilde de firma dat ik mij zou inkopen. Voor enkele duizenden euros investeren in demo’s was voor mij genoeg commitment. Daarna is het balletje gaan rollen.”
“PXG-clubs zien er niet alleen mooi uit, ze zijn ook goed aanpasbaar. Op ieder clubhoofd van zowel de ijzers als de houten zitten verschillende schroefjes waarmee de gewichtsverdeling specifiek is in te stellen. Bovendien is het een heel exclusief merk. Ik wil namelijk spullen verkopen die Jumbo niet levert. De clubs zijn duur. Ik heb net een zwarte set verkocht voor 350 euro per ijzer. Het is apart materiaal. Het zijn forged clubs, maar er zit een soort van gelei in het clubhoofd. Dat moet een hogere balsnelheid opleveren. PXG heeft in principe twee soorten ijzers: de 0311 en 0311 T(our), verkrijgbaar in zwart en zilverkleurig. Het clubhoofd van de T-versie is kleiner en de zool is smaller. De schroefjes zijn in verschillende gewichten te leveren. De houten, wedges en putters werken allemaal volgens hetzelfde principe. En, vooruit, die schroefjes zijn natuurlijk ook een hele handige en vooral herkenbare marketingtool. PXG levert alleen de componenten. Daar moet ik in samenwerking met mijn klanten nog de juiste shafts en grips bij uitzoeken.”
“Bij PXG zijn ze ervan overtuigd dat al hun clubs op maat moeten worden aangeschaft. Daarmee missen ze hoge distributiecijfers, maar positioneren ze zich wel als kwaliteitsmerk. Bob Parsons is bovendien multi-multi-miljonair dus die kan zich dit avontuur wel veroorloven. Ikzelf heb het voordeel dat ik dit niet doe om ervan te leven. Clubfitting is een passie waar ik veel tijd in steek, ook qua opleiding. Maar het is in Nederland nog vrij onbekend. Zeker op het niveau waarop ik het doe. Een fittingsessie bij mij is niet vergelijkbaar met een fitting bij een winkel. Klantenbinding, daar gaat het mij om. Zorgen dat mijn klanten maximaal kunnen genieten van deze mooie sport. Tevreden klanten die regelmatig bij mij terugkeren, vind ik veel belangrijker.”
Begonnen als golfer op Amelisweerd. Nadat hij zijn motor total loss had gereden, gebruikte Marcel het verzekeringsgeld voor de aanschaf van zijn eerste golfset. Na een jaar lessen zat hij op handicap 12. Bij de aanschaf van zijn tweede set werd Marcel nieuwsgierig naar de manier waarop clubs worden gemaakt. Na het lezen van diverse boeken en het volgen van verschillende opleidingen in binnen- en buitenland (inclusief een Pro-opleiding) startte hij in 2004 met het fitten van golfers en het verkopen van clubs. In zijn vrije tijd golft Marcel tegenwoordig fanatiek op Haverleij.
“Ik geloof niet in standaard materiaal. Golfwinkels zijn dozenschuivers. Als jij een bepaalde club probeert, enthousiast bent en vervolgens hetzelfde merk en model uit het rek pakt, dan kan ik je garanderen dat je een andere club krijgt. Als ik acht shafts bestel, is er niet één hetzelfde. Zo heeft een collega van mij uit Amerika, toen TaylorMade met de R1 uitkwam, twintig driverkoppen van 10.5 graad besteld. Bij het nameten bleken er slechts zes de juiste hoek te hebben. De rest varieerde tussen de – schrik niet – 8 en 16. Pak een club met een graphite shaft uit de winkel en het logo zit altijd op dezelfde plek. Dat is hier ondenkbaar. Een graphite shaft heeft namelijk een backbone, een ruggengraat. Dat is een imperfectie in het materiaal die effect heeft op jouw slagrichting. Daar zal je bij het samenstellen van iedere club dus specifiek naar moeten kijken.”
Naast PXG werkt De Jager met de volgende merken: Miura, KZG, Tom Wishon, Skymax, Bridgestone en PHYZ. De shafts komen van KBS, Accra, Aerotech, Novatech, Tom Wishon, Nippon, Nunchuck of desgewenst True Temper, Aldila of bijvoorbeeld Grafalloy. Bij grips komen we bij Golfhunter onder andere merken als Golf Pride, Lamkin, Pure, Superstroke en Winn+ tegen.
Meer info: Golfhunter.nl, PXG.com