Dutch Orange, Deep Navy, Dutch Blue en White. Dat zijn de officiële kleuren waarin Joost Luiten van 11 tot en met 14 augustus het Olympisch Kampioenschap in Rio de Janeiro speelt. Met op de kleding details als een Nederlands vlaggetje en rood-wit-blauwe biesjes onderaan de mouwen.
Joost Luiten vertrekt met twee verschillende kledingpakketten naar Rio de Janeiro, waar van 5 tot en met 21 augustus de Olympische Spelen worden gehouden. Het golfkampioenschap vindt plaats op een speciaal voor de Spelen aangelegde baan. Die ligt in Barra da Tijuca, ten westen van Rio. Het kampioenschap voor de dames vindt van 17 tot en met 20 augustus plaats.
Off course, dus bijvoorbeeld in het Olympisch dorp en tijdens de openings- en sluitingsceremonie, dragen Nederlandse sporters de kleding van ASICS, de Japanse sponsor van NOC*NSF. Maar tijdens de oefenronden en het kampioenschap is Luiten getooid in shirts, sweaters, jacks en pantalons die zijn vervaardigd door Quick, zijn eigen kledingsponsor. Ook in andere sporten wordt de wedstrijdoutfit door ‘eigen’ fabrikanten verzorgd. Zo staat er een logo van Adidas op de shirts van de Nederlandse hockeyteams.
‘We hebben een mooie lijn voor Joost samengesteld’, zegt Rini van Trigt van Q1905, dat het merk Quick op de markt brengt. ‘Hij zal er straks in Rio goed uitzien. Maar eerlijk is eerlijk, het heeft wel heel wat voeten in aarde gehad.’
Als het om kleding en logo’s gaat, hebben de juristen van het IOC niet stilgezeten. Er is een 87 pagina’s tellende handleiding, Guidelines Regarding Auhorised Identifications. Daarin staan algemene regels, maar ook worden er per sport samen met de internationale federatie specifieke eisen geformuleerd.
Bij golf bijvoorbeeld mag op de shirts en sweaters een logo van de fabrikant staan van maximaal vijftien vierkante centimeter. ‘Maar dat mag geen afwijkende kleur hebben’, zegt Van Trigt. ‘Ofwel er is nu sprake van het zogenaamde ton-sur-ton. Voor een kledingsponsor niet ideaal, omdat het niet erg goed zichtbaar is. Maar beter dit dan helemaal niets of een logo van een ander bedrijf.’
‘We hadden het idee om iets speciaal te laten ontwerpen door een Nederlandse kunstenaar. Daar was echter helaas te weinig tijd voor. Maar al met al ziet het er goed uit. Het is in Brazilië mogelijk warm en vochtig, doch het materiaal is hetzelfde als van Luitens andere polo’s. Hij speelt immers ook in het reguliere seizoen regelmatig in warme streken.’
Op de rechtermouw staat het logo van TeamNL met de Olympische ringen. Dat is ook terug te vinden op de pet en de visor (zonneklep)
De golfclubs en -ballen mogen het logo van de fabrikant tonen, maar de tas moet helemaal merkenvrij zijn. Datzelfde geldt voor de headcovers. Ook bij de keuze van de schoenen is de speler overigens vrij.
Speciaal voor de Spelen is een oranje-witte tas gefabriceerd met daarop de naam van Joost Luiten en het speciale TeamNL-logo. ‘TeamNL’ staat ook groot op de zijkant van de tas en de draagband. Bij het ontwerp hebben Joost Luiten en Pieter Bijnen van de NGF voor de voornaamste inbreng gezorgd.