GolfMarkt Themadag 2016

Durf te kiezen, dan word je gekozen!
4 februari 2016 NGF
Bestaande structuren en culturen binnen de organisatie van een golfclub bepalen vaak de beleidskeuzes. Niettemin is het zaak om niet alleen naar binnen te kijken, maar ook naar de mogelijkheden en kansen in de omgeving van de golfclub of golfbaan. Weet als club of baan waar je voor staat, waar je voor gaat en communiceer dat vanuit eigen kracht naar buiten én binnen. Durf te kiezen, dan word je gekozen!

KIEZEN!

 

De GolfMarkt Themadag is een dag vol inspiratie en actuele uitdagingen waar clubs, banen, golfprofessionals en stakeholders binnen de golfsport mee te maken hebben. De sessies bevatten praktische handvatten om de volgende dag direct mee aan de slag te gaan. De sessies zijn voor iedereen in de golfmarkt boeiend en toegankelijk. Je kunt deelnemen aan de volgende workshops:

Workshop 1: Fair play, fair pricing

Flexibele lidmaatschappen, aanpassen van tariefstructuren, optimaliseren van de omzet met behulp van revenue management, sturen op bezetting of het aanpassen van prijzen? Of toch heel bewust kiezen voor ‘business as usual’? Een interactieve workshop met Mandy Boer (adviseur NGF Zakelijk) en Joris Slooten (manager afdeling Ontwikkeling, Beheer en Exploitatie) met input van Stan Josephi, deskundige op gebied van revenue management.

Workshop 2: Sportief beleid

In deze sessie staat het sportief beleid op clubs en banen centraal. Aan de hand van een praktijksituatie wordt de implementatie van sportief beleid uitgelegd en aangetoond wat het op uw baan of club kan opleveren. De sessie behandelt het toepassen van diverse hulpmiddelen (o.a. het 9-stappenplan, Committed to-programma's, regels en handicapping, competitie) en cursussen (Sportief beleid, Jeugdcoach, Talentcoach, etc.). Ook is er ruimte voor interactie met de aanwezigen. Deze sessie wordt gegeven door Alexander Renders  en Janke van der Werf (accountmanagers Sport).

Workshop 3: Golfsport: wat is het authentieke verhaal? 

We willen de landelijke stagnatie van de groei van het aantal nieuwe golfers omzetten in een stijging en we willen de minder actieve golfers uitdagen om meer te gaan spelen. Daarom gaan we ons focussen op het werven van jeugd en families en het behouden van 55-plussers. Maar tegelijkertijd ontbreekt onder andere een werkelijk onderscheidende positionering die de doelgroepen recht in het hart raakt en vertraagt het imago van de golfsport de popularisering van de sport. Hoe kunnen we dan toch de ambities waarmaken?  Door de komende jaren samen vanuit eigen kracht het authentieke en unieke verhaal van de golfsport te gaan vertellen. Wat is dat verhaal dan en wat betekent dit voor golfclubs, golfbanen, professionals en de strategie van de 

Workshop 4: Het Rijksmuseum en de parallellen met golf

Hoe kun je passende activiteiten inzetten om families bij de golfsport te betrekken? Het Rijksmuseum neemt je mee in hun wereld van oude meesters en kunstobjecten. Zij laten de parallellen met de golfsport zien. Hun filosofie: als een kind voor zijn twaalfde jaar de Nachtwacht heeft gezien, keert hij terug naar het museum. Op welke wijze zetten zij familie- en jeugdprogramma’s in? Hoe zorgen zij voor terugkerende (familie)bezoekers? Hoe spelen zij in op jeugd en families? Deze sessie wordt geleid door Patty Smit (accountmanager Sport).

Workshop 5: Speelkwaliteit zonder bestrijdingsmiddelen

De onlangs getekende Green Deal Sportvelden, gericht op het afschaffen van pesticidegebruik op sportvelden en golfbanen, gaat de dagelijkse realiteit van golfbanen de komende jaren raken. Elke golfbaan zal een flinke afname in gebruik moeten realiseren. Hoe kunnen we de speelkwaliteit waarborgen? Wat is de taakverdeling tussen bestuur, baancommissie/manager en hoofdgreenkeeper/aannemer? Wat kan de rol zijn van de vertegenwoordiging van het spelersbelang? Welke kennis is vereist om deze uitdaging tot een succes te brengen? Een interactieve workshop met bijdragen van Niels Dokkuma (NGF Agronoom), Jan van Mondfrans (baancommissie UGC De Pan), Koert Donkers (hoofdgreenkeeper Princenbosch en Greenkeeper of the Year 2014) en William Boogaarts (hoofdgreenkeeper Stippelberg en De Turfvaert en Greenkeeper of the Year 2016).

Workshop 6: De kracht van social media

De ontwikkeling van social media gaat in een rap tempo. Social media gebruiken, doe je niet zomaar. Daar ligt een visie en beleid aan ten grondslag en je maakt bewuste keuzes op welke kanalen je actief bent en waar jij je op gaat richten. ING Private Banking zal als hoofdsponsor van het Nederlandse golf je meenemen in hun jarenlange ervaring op dit gebied en geeft de aanwezigen inzichten in de do’s-and-don’ts op het gebied van social media. Aan de hand van praktische tips kun je hier direct mee aan de slag. Deze sessie wordt geleid door Mari Trini Hermoso (Communicatieadviseur).

Workshop 7: Een open golfclub worden; hoe doe je dat?

Bestuurslid van de Zweedse Golf Federatie, Ole Skarin zet concreet op een rij hoe je als golfclub in contact komt met je omgeving. Als oud-Applemedewerker zal hij je inspireren met praktische, goede voorbeelden, potentiële valkuilen en ‘laaghangend fruit’: kansen die je nu kunt pakken. Hij zal de deelnemers aan de workshop ook zelf aan het werk zetten en uitdagen zelf te komen met ideeën voor het komen tot korte- en langetermijnrelaties met de ‘community’. Ramón van Wingerden (manager Sportontwikkeling) begeleidt de sessie.

Met gastsprekers Ole Skarin (Zweedse Golf Federatie) met Erik Lenselink (NOC*NSF) 

Het programma

Het programma op deze dag is als volgt:

    Vanaf 9.00  uur - Ontvangst

10.00 – 11.00 uur -  Welkomstwoord en een integrale sessie

11.15 – 12.15  uur - Workshopronde 1

12.15 – 13.00 uur -  Lunch

13.15 – 14.15  uur - Workshopronde 2

14.30 – 15.30  uur - Workshopronde 3

15.30 – 15.45  uur - Plenaire afsluiting

15.45 – 16.30  uur - Borrel

Inschrijven

Na zaterdag 5 maart kun je met de input direct aan de slag op de golfclub, golfbaan of golfschool. De kosten zijn € 25,- per persoon, inclusief lunch en drankjes.

Schrijf je in voor maximaal drie workshops via http://themadag.ngf.nl

Je kunt je inschrijven tot 1 maart 2016.

Locatie

Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum
Woudenbergseweg 54
3707 HX Zeist
Telefoon 0343 – 492 492

Routebeschrijving: http://www.woudschoten.nl/contact-en-route/route


Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum in Zeist is centraal gelegen op een bosrijk landgoed van 45 hectare. Een mooie groene locatie, treffend voor de golfmarkt.

}