De daling zit vooral in het aantal ‘vrije golfers’ die de ‘virtuele club’ van de NGF, de Stichting Golfsport, hebben verlaten. Dit laatste ligt in lijn met de doelstellingen die de NGF heeft met deze stichting om golfers naar de golfclubs en golfbanen te leiden. Daarbij verdient het aantekening dat het aantal golfers nog niets zegt over het aantal gespeelde ronden.
De energie die de banen en clubs de afgelopen maanden hebben gestopt in het toegankelijker maken van de sport heeft als resultaat dat de sport stabiel is gebleven. Ten opzichte van 2014 is het aantal golfers verbonden aan een golfclub zonder baan gegroeid met 8% en het aantal verbonden aan een golfclub met baan is met 2% gegroeid. Het lijkt erop dat steeds meer spelers kiezen voor een flexibeler lidmaatschap. Bekijk hier de GolfMarkt-animatie.
“Dat er doorgepakt moet worden, staat vast. Dat is ook ons motto voor de komende tijd!"
De NGF is hiermee nog steeds de vierde sportbond in Nederland en blijft zich inzetten om de golfsport verder te ontwikkelen. Door feeling te houden met golfers en diverse maatschappelijke trends zet de NGF de komende periode richtlijnen uit die clubs en banen kunnen volgen. De speerpunten zijn jeugd, families en vrouwen.
In de nieuwe editie van GolfMarkt laten de NGF en haar partners zien dat de branche klaar is om door te pakken. De marketinggedachte doet steeds meer zijn intrede in de branche. Het denken vanuit de golfer wordt meer toegepast om de sport te kunnen aanpassen aan de huidige tijd en behoeftes.
“Jarenlang zijn we in golf gewend geweest de regels voor nieuwe golfers te bepalen. De branche gaf aan hoe het product er uitzag, hoe nieuwkomers zich moesten aanpassen. Deze strategie zijn we aan het loslaten”, aldus NGF-directeur Jeroen Stevens.
Dat golf nog steeds potentie kent, laat hoogleraar sportontwikkeling Maarten van Bottenburg zien in deze editie van GolfMarkt. Stevens: “Dat er doorgepakt moet worden, staat volgens Bottenburg ook vast. Dat is ook ons motto voor de komende tijd!”