Simpel en herkenbaar. Weinigen zullen, wanneer ze zich naar de eerste tee begeven, acht slaan op de teemarkers maar ze voor lief nemen. Vaak is het een stukje hout met een likje verf dat correspondeert met de lengte die op het holebord en de scorekaart staat. Of een plat rondje. Dart het leuker en origineler kan, zien we bijna wekelijks op televisie.
Om maar met het toernooi van afgelopen week op de DP World Tour te beginnen. Het Hero Indian Open wordt gesponsord door Hero, een groot Indiaas bedrijf, niet verwarren met de producent van cassis en jam. Hero is een motorfietsmerk dat lang vervuilende motoren maakte. In de historie van het toernooi stond zelfs zo’n exemplaar als prijs op een hole-in-one, maar volgens anonieme bronnen mikten golfers expres niet op de vlag om te voorkomen dat ze zo’n stinkende motor mee naar huis moesten nemen. Tegenwoordig kun je in India een gewoon een dikke BMW winnen en vind je de motor in miniformaat terug op de tee. Bovendien maakt Hero ook met veel succes elektrisch aangedreven motoren en scooters.
Helaas was het niet mogelijk om op deze exemplaren te kokkerellen
Travelers Championship is een toernooi op de PGA Tour. Hoofdsponsor is een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij en een rode paraplu is het logo. Er kwam vast geen duur reclamebureau aan te pas om dit te bedenken.
Die paraplu moet je niet verwarren met het logo van wijlen golfer Arnold Palmer. Dat is ook een paraplu maar dan met meerdere kleuren. Die zie je in veel dingen terug bij de Arnold Palmer Invitational, eveneens een toernooi op de PGA Tour. Op bijna alle merchandise, maar niet op de tee.
In de Verenigde Staten schuwen ze dus niet om de sponsor breed uit te meten op de tee. Bij het Tour Championship, het slottoernooi van de FedEx Cup, was Coca Cola, gevestigd in.Atlanta waar ook werd gespeeld, hoofdsponsor. Logisch gevolg: een sixpack Coca Cola op de tee.
Ook in eigen land deden we de afgelopen jaren qua originaliteit niet onder voor andere toernooien. Het Big Green Egg Ladies Open ging de hele wereld over vanwege die schattige mini-kamado’s (met de benaming barbecue doen we dit buitenfornuis tekort). Ook de reuzenvariant die eerst op de Rosendaelsche en later op de Hilversumsche stonden te glimmen was een geliefd foto-object. Tot teleurstelling van velen en met name de speelsters was het evenwel niet mogelijk om op deze exemplaren lekker te kokkerellen.
Veel bezoekers wilden onbeschaamd de teemarkers in hun rugzak stoppen
Het KLM Open was bepaald niet het eerste toernooi dat een vliegtuigje op de tee liet landen, maar het lag natuurlijk te veel voor de hand om het niet te doen. De voorloper van het vliegtuigje was de oer-Hollandse klomp. Weet je het nog?
In beide gevallen werd op wedstrijddagen van het toernooi in de namiddag het beveiligingsniveau opgeschaald naar 5 want te veel bezoekers bleken onbeschaamd de teemarkers in hun rugzak te willen stoppen.
Ook Hollands zou je zeggen, maar Zwitserland strijkt met de eer: kaas. Gezien op de Challenge Tour: een paar kilo holes-in-cheese op de tee.
Tot slot: The Honda Classic in Florida gebruikte jarenlang deze teemarker. De link met Honda leek ver te zoeken, maar die met ruimtevaart was wel overduidelijk. De staat Florida staat ook bekend als vertrekplaats van ruimtereizen. Wie kent niet Cape Canaveral? Het werd dus uitgelegd als een ode aan de Amerikaanse ruimtevaart, waar overigens ook nog een leuk golfverhaal aan kleeft.
In 1971 stond Alan Shepard na een geslaagde Apollo-missie op de maan een balletje te slaan. Van dat moment deed hij voor miljoenen tv-kijkers op aarde live verslag. Hij had daarvoor speciaal een geïmproviseerd ijzer-6 mee de capsule ‘ingesmokkeld’.
Pas bij de vierde poging raakte hij de bal. Maar tot op heden is hij de enige man die ooit golfde op de maan.